Siirry pääsisältöön

Olen myöhäisherännyt muunsukupuolinen – Tietoa niukasti ja sukupuolinormit kaksijakoiset


MATKALLA MINUKSI, Julkaisu: 3.

 

Muunsukupuolinen Hippu Kuvassa Karjaa Pridessa 2017
KUVA: Hipun kuva-arkisto


Tuntui valtavan helpottuneelta löytää muunsukupuolisuus.

Siihen ”lokeroon” sopivat varmasti kaikki kokemukseni. Ristiriitaisuudet ovat ymmärrettäviä. Voin samaistua muunsukupuolisten kokemuksiin sekä elämäntarinoihin identiteetin löytämisestä. Minullakin on siis sukupuoli! Sen löytäminen vain oli pitkä ja mutkikas matka.

 

Minun oli vaikea ymmärtää ja hahmottaa sukupuoli-identiteettiäni johtuen kahdesta syystä.

Ensinnäkin olen kasvanut ja elänyt kaksijakoisessa maailmassa, jossa on ainoastaan naisia ja miehiä. Siksi pohdin sitäkin, olenko minä sittenkin mies.

Toinen on se, että sukupuoliin liittyvät kokemukseni ovat niin moniulotteisia. Useinhan sukupuoli-identiteetti esitetään koostuvan osa-alueista, joista muodostuu yksi ja yhdenmukainen kokonaisuus. Mutta omalla kohdallani nämä osa-alueet tuntuvat osoittavan eri suuntiin ja olevan jopa keskenään vähän ristiriitaisiakin.

Kokemuksistani tulee sekalainen kokoelma vähän kaikkea ja jotain puuttuukin. Mitä sukupuolta siis voin olla, jos yhtenäistä kokonaiskuvaa on mahdotonta muodostaa?

Milloin, miksi ja miten?

  • Tajusin, etten tiedä sukupuoltani
  • Tiedostin ensimmäisen kerran olevani ei-binäärinen ihminen ja tarkemmin muunsukupuolinen
  • Oivalsin syyn myöhäisheräämiselle

Kerron myös, mikä transprosessissani voimaannutti omakuvaani. Lopuksi Vinkit-osiossa erittelen niitä asioita, joista sain tietoa ja tukea sukupuoli-identiteettini pohdintoihin.

Kirjoitus on koottu Sinusta minuksi -projektin aikana kirjoittamistani, julkaisemattomista teksteistä. Väliotsikot olen muodostanut kysymyksistä, joihin vastasin teksteilläni.

 

Milloin ensimmäisen kerran ymmärsin, kuka oikeasti olen?

Tiedostin olevani sukupuoli-identiteetiltäni jotain muuta kuin syntyessä määritetty nainen tai sen vastakohta mies, syksyllä 2017, kun olin 38-vuotias.

Olen koko elämäni kokenut olevani selittämättömällä tavalla erilainen kuin muut. En ole samanlainen kuin naisten ryhmä enkä samanlainen kuin miesten ryhmä.

Selityksen löysin lukemalla sukupuolettomien kokemuksia. Niissä oli hämmästyttävän paljon sellaista, johon samaistuin ja jota olen itsekin kokenut.

Erilaisuuteni johtuu siitä, että on myös ei-binäärisiä sukupuoli-identiteettejä ja oma identiteettini lukeutuukin niihin. Minä samaistun kehollisesti naisiin ja ajatusten sekä tunteiden tasolla miehiin, joten olen muunsukupuolinen. Siitä huolimatta, että minulla on sukupuolettomuudenkin kokemuksia.

Tajusin, etten ole koskaan miettinyt omaa sukupuoltani keväällä 2014, olin silloin 35-vuotias.

Kirjoitin opiskelijajärjestön lehteen jutun transsukupuolisuudesta ja sukupuolenkorjausprosessista Suomessa. Tuntui vaikealta ymmärtää transsukupuolisuutta, sitä mitä on olla transsukupuolinen.

Silloin vasta tajusin, että enhän minä itse ole koskaan tietoisesti pohtinut sukupuoltani ja sukupuoliin liittyviä kokemuksiani. Havahduin, että en edes tiedä miltä tuntuu olla jotain sukupuolta.

Joten eihän se ole mikään ihme, että oli vaikea ymmärtää kokemusta sukupuoli-identiteetistä, joka on vastakkainen kuin syntyessä määritetty sukupuoli. En kuitenkaan jostain syystä pysähtynyt ja aloittanut tietoista sukupuoli-identiteettini pohdintaa tällöin.

Identiteetti-tuskailuni alkoivat loppukesästä 2017, ensin seksuaalinen suuntautumiseni ja sen jälkeen sukupuoli-identiteettini.

Olin deittaillut miesten kanssa ja päässyt syvällisiinkin keskusteluihin. Kysyin suoraa ja rehellistä vastausta parilta viimeiseltä deitiltä, miksi eivät ole kiinnostuneita minusta. Vastaukset olivat hyvin samanlaisia. Olen liian miesmäinen nainen; ei ulkonäkö, vaatteet, meikkaamattomuus, vaan vahvat mielipiteet ja niiden ilmaisu, määrätietoisuus, suorapuheisuus, rationaalisuus eikä tunteellisuus, jne.

Kuulin jotain sellaista, mistä en ymmärtänyt mitään. Etsin jopa googlettamalla selityksiä, mitä tarkoittaa miesmäinen nainen ja naismainen mies. Olin ihan ”pihalla”.

Olen kyllä kuullut ja tietoinen joistain sukupuolirooleista ja sukupuoliin liitetyistä stereotypioista. Mutta olin luullut niiden olevan jotain ”muinaismuistoja”. Olin todella hämmästynyt, että ihmiset edelleen oikeasti elävät niiden mukaan ja ne ovat ihmisille merkityksellisiä.

Näissä pohdinnoissani ymmärsin, että perinteisillä sukupuolirooleilla höystetty parisuhde ei ole ”mun juttu”. Löysin myös queer-ajattelun ydintä käsittelevän artikkelin. Se puhutteli todella paljon. Se sai minut uskomaan, että jokainen saa olla juuri sellainen oma itsensä kuin on ja se on ihan normaalia, etteivät kaikki sovi annettuihin ”laatikkoihin”.

“3 Differences Between the Terms ‘Gay’ and ‘Queer’ – and Why It Matters”. 1.3.2016. Hari Ziyad.

“We should give room to folks to follow their journey however it comes to them (as long as it doesn’t stop others from following theirs). That is queerness, after all.”

Näin jälkeenpäin ajattelen, että hyvin todennäköisesti näistä pohdinnoista ja oivalluksista jäi alitajuntaan kytemään ajatuksia liittyen sukupuoli-identiteettiini.

Myöhemmin syksyllä 2017 googletin netistä tietoa muunsukupuolisuudesta ja sukupuolettomuudesta.

Löysin Viima Lampisen (Setan entinen puheenjohtaja) haastattelun, jossa hän kuvaili sukupuoliin liittyviä kokemuksiaan. Ne tuntuivat yllättävänkin paljon tutuilta. Sen jälkeen lueskelin Sukupuolena ihminen -projektin nettisivuilta erilaisten transihmisten tarinoita. Annen (sukupuoleton) kertoma pysäytti. Hän kertoi, ettei hän edes tiedä, miltä tuntuu olla jotain sukupuolta.

Tätä erityisesti minäkin olen pohtinut. Minua on vaivannut todella paljon kysymykset: Miltä se tuntuu, kun on nainen? Ja, mistä sen tietää, että on nainen?

On erittäin hämmentävää, ahdistavaa ja tuntuu todella nololta miettiä tosissaan tällaisia, kun oikeasti ei tiedä vastauksia ja ikää on melkein 40 vuotta.

 

Mikä prosessissa voimaannutti omakuvaa? – Miksi olen myöhäisherännyt?

Kun tiedostin sukupuoli-identiteettini, suhtautumiseni aiempaan elämääni alkoi tuntua hankalalta.

Olen ajatellut eläneeni täysin omana itsenäni. Mutta olenko sittenkään? Kun sukupuolihan on yksi merkityksellinen osa sitä, kuka oikeasti sisimmältäni olen. Onko elämäni ollutkin valhetta, jota kuvittelin todelliseksi tilanteeksi?

Olin erittäin helpottunut, kun oivalsin seuraavan asian. Siinä maailmassa, joka silloin lapsuudessani ja nuoruudessani oli, ei ollut ei-binäärisiä ihmisiä. Ylipäätään transihmisistä ei juurikaan puhuttu. Siksi minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia tiedostaa sukupuoli-identiteettiäni ja se ei johdu itsestäni, vaan ympäröivästä maailmasta.

Sukupuoli-identiteetin tiedostaminen ei muuttanut minua. Olen sama ihminen kuin ennenkin. Ainoastaan löysin uusia sanoja kuvaamaan tarkemmin, kuka sisimmältäni olen.

Prosessissani omakuvaani on voimaannuttanut erityisesti se, että sain vihdoin vastauksen selittämättömään erilaisuuteeni. Löysin sanoja, tietoa sekä vertaiskokemuksia. Niiden avulla tiedostin ja hahmotin, kuka olen sukupuoli-identiteetiltäni, ja ajan myötä pystyin hyväksymään sen. Ymmärrän myös ympäröivän maailman vaikutuksen siihen, miksi tiedostin identiteettini vasta aikuisiällä.

Nyt olen entistä tietoisemmin minä ja mennyt elämä on jäsentymässä merkitykselliseksi osaksi tätä matkaani minuksi.

LISÄÄ MATKASTANI MINUKSI JA ERITYISESTI: MITEN EI-BINÄÄRISTEN YHTEISKUNNALLINEN OLEMASSAOLO VAIKUTTAA YKSILÖN SUKUPUOLI-IDENTITEETTIIN?

Kirjoittamassani esseessä:

”Näkymättömästä näkyväksi – Ei-binääristen ihmisten yhteiskunnallisesta olemassaolosta”.

Julkaistu suomalaisten sosiologian opiskelijoiden verkkolehdessä, sukupuoli-teemainen numero, Sosiologi 1/2019.

 

VINKIT: 1 Polkuja tietoon

Sukupuoli-identiteetin pohtiminen ja transprosessin aloittaminen.

 

Prosessiin lähtemistä pohtiville haluan sanoa:

Jokainen saa muuttua ja muuttaa mielipiteitään. Tärkeintä on olla itselleen uskollinen ja rehellinen, kuunnella sydäntään ja intuitiotaan. Tee niin kuin sinusta tuntuu parhaimmalta ja minkä koet oikeaksi.

Älä odota kanssaihmisten hyväksyntää, ennen kuin voit olla juuri sellainen kuin olet. Tuskin kukaan koskaan tulee saamaan kaikkien muiden ehdottoman hyväksynnän.

Jos omat valintasi aiheuttavat hankaluuksia vaikkapa läheisten kanssa, siihen kyllä varmasti saat apua ja tukea. Suosittelen Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskusta. Työntekijät tekevät työtään ammattitaidolla ja suurella sydämellä.

 

Mistä tahoista olen itse saanut tukea sekä tietoa?

  • Olen saanut tietoa netistä alkuvaiheessa googlettamalla.
  • Sukupuoli-identiteettini pohdintoja, hahmottamista ja hyväksymistä on tukenut erityisen paljon Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen nettisivuilta löytyvät kattavat tietokokonaisuudet ja muunsukupuolisten vertaistukiryhmä.
  •  ”Sukupuolena ihminen”-projektin nettisivut ja näyttely sekä ”Näkymätön sukupuoli – Ei-binäärisiä ihmisiä” näyttely ja kirja ovat olleet vertaiskokemusten lähteinä loistavia: Erilaisista taustoista tulevat ihmiset, elämäntarinat ja polut identiteetin tiedostamisessa, ja mitä moninaisemmat sukupuoliin ja sukupuolettomuuteen liittyvät kokemukset. Ne ovat antaneet laajaa peilauspintaa omien kokemusteni ja ajatusteni käsittelyyn.
  • Sosiaalisessa mediassa on esimerkiksi Facebook-ryhmiä, joista myös saa vertaistietoa ja -tukea.

Suosituimmat julkaisut

Taistelua olemassaolosta ja yhteiskunnan jäsenyydestä

BLOGI JA KIRJOITTAJA.  Ensimmäinen julkaisu blogissa. Sukupuoli-identiteetiltään ei-binäärinen ja sukupuolinormit. Olet ihmisten ympäröimänä, etkä tule nähdyksi ja hyväksytyksi omana itsenäsi. Sinusta tuntuu: En ole mitään enkä kuulu mihinkään. Minkälaista on elää ei-binäärisenä ihmisenä? Kun yhteiskunnassa vaikuttaa vahvasti sukupuolinormatiivisuus: binäärisyys eli kaksijakoisuus ja cis-normi. KUVASSA TEKSTI: "Respect my existence or expect my resistance" // VAPAASTI SUOMENNETTUNA "kunnioita olemassaoloani tai varaudu vastarintaani". TEKSTI / KANTAAOTTAVA TARRA KATUPYLVÄÄSSÄ Elän enemmän ja vähemmän avoimesti omana itsenäni, ei-binäärisenä ihmisenä ja tarkemmin muunsukupuolisena. Kokemukseni ovat ristiriitaisia. Ensin olet äärimmäisen onnellinen, kun vihdoin löysit itsesi. Sait vastauksen, kuka olet sukupuoli-identiteetiltäsi. Mutta sitten sinulle sanotaan, ettei sinua edes ole olemassa. Yllättäen pitäisikin jaksaa taistella. Minun täytyisi todistella oikeutusta ol

Sateenkaariseniorit ääneen — Ikääntyminen, hoivapalvelut, matka omaksi itseksi ja aktivismi

  Yhteistyössä: Sateenkaariseniorit ry,   Kuisma Savisalo & Risto Hartikainen   Olen silloin tällöin lukenut mielipidekirjoituksista närkästyneitä kommentteja, kuinka homot jaksavat pitää itseään esillä ja vaatia jatkuvasti itselleen lisää oikeuksia. Lisää oikeuksia vaaditaan, jotta päästäisiin samaan kuin enemmistö. Sateenkaariseniorille tämä tarkoittaa turvallista ikääntymistä. Tarvitsemme sen turvallisen kodin, jossa ei syrjitä, eristetä tai pilkata. - Kuisma, sateenkaariseniori   Muistoissa on rankka rikoslaki, jota 1950-luvulla toteutettiin rankalla kädellä meitä homoja vastaan. Itse laittauduin kaappiin yhteiskunnan paineen alla ja pysyin siellä todella pitkään 90-luvulle. Suljin elämän itseltäni. Ikääntyneiden palveluissa toivon palvelujen antajien kouluttautuneen tiedoillaan tähän päivään, jotta mekin sateenkaariseniorit voimme viettää turvallisen ja arvokkaan vanhuuden omana itsenämme, sellaisina kuin olemme. - Risto, sateenkaariseniori   KUVA: Sateenka